Rekordhøy etterspørsel etter bemanning
ManpowerGroups arbeidsmarkedsbarometer for andre kvartal viser netto bemanningsutsikter på +29 prosent. Det er blant det høyeste som er målt i Norge noensinne.
ManpowerGroups arbeidsmarkedsbarometer for andre kvartal viser netto bemanningsutsikter på +29 prosent. Det er blant det høyeste som er målt i Norge noensinne.
– Vi ser at norsk næringsliv fortsetter å vokse og vil ansette flere. Dette gjelder for alle regioner og alle bransjer. Utfordringen nå er hvordan vi skal klare å møte etterspørselen med kvalifisert arbeidskraft, sier Maalfrid Brath, konsernsjef i ManpowerGroup Norge.
Siden 2003 har bemannings- og rekrutteringsselskapet ManpowerGroup spurt norske arbeidsgivere om hvordan de tror bemanningssituasjonen vil endre seg i kommende kvartal.
Bemanningsutsiktene for første kvartal i år var på +32 prosent, som er det høyeste i Norge siden undersøkelsen startet. Tallene for andre kvartal ligger kun tre prosentpoeng under dette nivået.
Undersøkelsen for andre kvartal ble gjennomført blant 770 norske arbeidsgivere og viser at den rekordhøye etterspørselen etter arbeidskraft fortsetter. 46 prosent av arbeidsgiverne svarer at de skal ansette flere, mens 16 prosent forventer å bemanne ned.
Undersøkelsen ble utført i starten av februar, før Russlands invasjon av Ukraina.
– Det er for tidlig å si hvilke konsekvenser den katastrofale krigen vil få for arbeidsmarkedet. Foreløpig tyder ingenting på at etterspørselen etter arbeidskraft vil gå ned, sier Brath.
Bygg og anlegg med netto bemanningsutsikter på +36 prosent, er sterkt avhengige av arbeidskraft fra østeuropeiske land.
– Mangel på arbeidskraft er et stort og økende problem. Det kan hende krigen vil gi en slags dominoeffekt i det europeiske arbeidsmarkedet. Det vil gjøre det enda vanskeligere å finne folk. Norske arbeidsgivere må tenke langsiktig rundt hvordan de skal tiltrekke, utvikle og holde på talentene, sier Brath.
Bank og finans forventer å ansette mest i det kommende kvartalet med netto bemanningsutsikter på +37 prosent. Undersøkelsen viser også høy optimisme for teknologi og media (+36 prosent) og varehandel (+35 prosent).
Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?