Innlegget er signert Mads Andersen, konsernsjef, Aibel Kjetel Digre, CEO, Aker Solutions Jan T. Narvestad, Managing Director, Rosenberg Worley AS og Stein Lier-Hansen, administrerende direktør, Norsk Industri. Innlegget fortsetter som følger:
Regjeringen ønsker å stramme inn adgangen til innleie fra bemanningsforetak. Dette vil medføre utfordringer for verftsindustrien som er avhengig av ulike typer arbeidskraft, både funksjonærer og operatører i sine prosjekter. De enkelte industribedrifter dekker ikke alle faggrupper eller disipliner som er nødvendig for gjennomføring av komplekse offshore EPCI-prosjekter (Engineering, Procurement, Construction and Installation, kort fortalt totalleveranser).
Dersom bedriftene ikke kan leie inn ekspertise for å ta unna topper, vil de heller ikke kunne takke ja til oppdrag. Dermed vil det heller ikke være jobb for de fast ansatte
Eksempler på slike er ISO-fagene (isolering, stillas og overflatebehandling). Her må man da leie inn ressurser eller gå for entrepriser for å få arbeidet utført. Det finnes eksempler på at opptil 40 prosent av arbeidsomfanget er relatert til ISO-fagene.
Noen prosjekter får en betydelig vekst i løpet av en prosjektperiode. Dette kan ofte resultere i et umiddelbart økt behov for arbeidskraft, manglende tilgang på lokal arbeidskraft og lite tid til å gjennomføre normale rekrutteringsprosesser. I slike situasjoner er det naturlig å ansette kvalifisert personell parallelt med å leie inn for å ta toppene for å kunne holde planen.
Med store variasjoner i offshoremarkedet og dermed i ressursbehov, vil det medføre perioder med betydelige permitteringer og oppsigelser dersom man ikke har anledning til å benytte innleie. Dette er prosesser som blir meget negative og krevende for den enkelte ansatte, bedriftens renommé og eksponering i media. Det er i tillegg kostnadsdrivende.
Industrien er helt avhengig av innleie. Norsk Industri er imot innstramminger i regelverket. Dersom det likevel blir flertall for de foreslåtte innstrammingene er det avgjørende at:
- Det utformes unntak fra forbudet mot innleie fra bemanningsforetak. Det kan for eksempel gis dispensasjon fra forbudet for bemanningsforetak som er bundet av sentral tariffavtale og hvor utleide arbeidstakere innehar fast ansettelse.
- Det lages en «ankeinstans» som både kan behandle saker fra arbeidsgiver og de tillitsvalgte der man lokalt ikke blir enige om en innleieavtale.
- Permitteringsregelverket endres: mer fleksibelt regelverk og kortere arbeidsgiverperiode.
- Det gis unntak fra rett til fast ansettelse etter en viss tid der det foreligger avtale med tillitsvalgte om innleieforholdet. Eventuelt et unntak dersom arbeidstaker som har vært innleid skriftlig bekrefter overfor innleier at en ikke ønsker fast ansettelse etter mer enn to år sammenhengende innleie.
- Det gis mulighet til å leie inn også i fremtiden slik at vi får gjennomført det grønne skiftet. Regelverket må være så fleksibelt at de lokale partene får handlingsrom.
Hovedpoenget er at oppdrag må kunne utføres i Norge!
Heldigvis er det ikke mangel på oppdrag i norsk industri. For å få oppdrag er industrien avhengig av innleie. Norsk Industri er enig i at faste, hele stillinger skal være hovedregelen, men dersom innstramminger blir en realitet vil det ramme mange seriøse aktører og deres ansatte. Dersom bedriftene ikke kan leie inn ekspertise for å ta unna topper, vil de heller ikke kunne takke ja til oppdrag. Dermed vil det heller ikke være jobb for de fast ansatte. Da vil det til slutt mangle oppdrag.