Sølvi Spilde Monsen, konserndirektør for Manpower Norge med ansvar for 20.000 utleide konsulenter, har seks gode råd for å lykkes på jobbjakt:
1. Oppdater dine sosiale medier
Arbeidsgivere søker gjerne opp de de vurderer i en prosess. Sørg for at du har oppdatert LinkedIn-profilen din, og at andre sosiale medier-kontoer som er åpne ser bra ut for en potensiell arbeidsgiver.
2. Bruk ditt nettverk
Bruk nettverket ditt – snakk med folk! Jobbene som ligger ute offentlig er bare toppen av isfjellet. En veldig stor del av arbeidsmarkedet er skjult.
3. Ikke send standardsøknader
tilpass CV-en for hver jobb du søker på. Les stillingsannonsen nøye, og skreddersy materialet du sender dem til hva de faktisk ser etter. Da øker du sjansen for å bli plukket opp!
4. Snakk med referanser
– På samme måte som man skreddersyr søknad og CV, bør man skreddersy referansene sine. Snakk med dem og fortell dem hva du fokuserer på i søknaden din, og hva du er ute etter å vise arbeidsgiveren. Satt på spissen så kan det være farlig å la en referanse du jobbet med for 10 år siden, og ikke har snakket med siden, fortelle arbeidsgiver hvem du er!
5. Forbered intervjuet
– Blir du kalt inn til intervju er det flott, men husk for all del å forberede deg! Tenk gjennom svar på spørsmål de kan stille, og rollespill gjerne med noen du er trygg på.
6. Hold ut!
Ikke gi seg. Jobbsøking krever stor tålmodighet. Hold ut.
Mer her