2018 får en god start
Det er økt etterspørsel etter kundeserviceansatte som kan hjelpe kunder på telefon og chat.
Mulighetene for jobb er bedre enn på lenge, viser ferske tall fra Manpowers arbeidsmarkedsbarometer.
Det er økt etterspørsel etter kundeserviceansatte som kan hjelpe kunder på telefon og chat.
Mulighetene for jobb er bedre enn på lenge, viser ferske tall fra Manpowers arbeidsmarkedsbarometer.
Én av åtte arbeidsgivere planlegger å bemanne opp, det høyeste antallet siden 2012. Samtidig skal fem prosent redusere bemanningen. - Positivt for jobbsøkere, sier konserndirektør i Manpower, Sølvi Spilde Monsen (bildet).
- Når bedrifter driver hyppigere opp- og nedbemanning, åpner det for arbeidstakere til å skaffe seg nye jobberfaringer, sier Spilde Monsen. Arbeidstakere bytter mellom selskaper og sektorer oftere enn før. Manpower-sjefen sier at å jobbe på forskjellige steder er en fin måte å bygge kompetanse på.
- I dag blir du ansett for å ha sittet i samme jobb lenge hvis du har vært der i tre år. De færreste sier at de ønsker seg én jobb for resten av livet. I stedet bygger de flere karrierer. Slik møter dagens arbeidstakere et større spekter av utfordringer i løpet av arbeidslivet, sier Spilde Monsen.
Manpowers undersøkelse viser en økt etterspørsel etter kundeserviceansatte som kan hjelpe kunder på telefon og chat. Både i bank- og finanssektoren og i energisektoren leter bedrifter etter folk som kan jobbe med kundeservice.
Eksperter spår at kundeservicejobber etter hvert vil erstattes av roboter. Spilde Monsen er enig i spådommen, men at etterspørselen etter menneskelige kunderådgivere fremdeles vil være høy de neste årene.
- Effektiv og god kundeservice er helt avgjørende for mange selskaper, så kundeservicejobben kan ikke utsettes til de har fått på plass chat-roboter. I stedet gir det mennesker god erfaring de kan ta med seg videre i karrieren. På kundeservice lærer du å håndtere alle slags mennesker med svært ulike problemer. Den slags erfaringer styrker CV-en din, uansett hvilken jobb du vil søke senere, sier Spilde Monsen.
Digitale jobber dukker opp i flere sektorer. Spilde Monsen trekker frem logistikk som et godt eksempel. En stor økning i netthandel gjør at stadig flere varer skal pakkes på biler og kjøres ut til forbrukere. Selv om mye av transport- og lagerarbeidet er digitalisert, er det behov for mennesker i prosessene.
- Lagerarbeid er ikke som før. Tidligere spurte arbeidsgivere etter truckførerbevis når folk skulle jobbe på lageret. Nå spør de etter prosesskompetanse, sier Spilde Monsen.
De som vinner logistikkjobbene, er nøyaktige i jobben og fleksible i arbeidstiden. Både callsentere og lagre har behov for mennesker som kan jobbe utenfor de vanlige 8 til 16-rammene.
- Alle selskaper som leverer varer direkte til forbrukere er nå på jakt etter folk. Det skaper muligheter for dem som er serviceinnstilte og fleksible, forteller Spilde Monsen.
Fortell oss hva du leter etter og gi oss dine innspill! Hvis du oppgir e-post, kan vi kontakte deg ved behov. Vi kan dessverre ikke besvare alle henvendelser, men din tilbakemelding hjelper oss å gjøre nettstedet bedre.